Genetic search for solving construction site-level unequal-area

 تحقیقات ژنتیکی برای حل مسائل طرح ریزی" نا مساوی- سطح " بر مبنای  "مکان ساختنمان- تراز" واحدهای صنعتی    (این مقاله ۱۰ صفحه pdf و با حجم ۵۵۹ کیلوبایت می باشد) 

Genetic search for solving construction site-level unequal-area facility layout problem         

elsevier betsa   elsevier 

چکیده:

مکان ساختمان ، شاخه ارتباطات را ارائه می دهد که همیشه نیازمند یک محدوده و یک رویکرد چند معیاری است تامسائل مربوط به طرح ریزی و مکان (site) را حل کند. هدف طرح ریزی بر مبنای "مکان – تراز" واحدهای صنعتی این است که مساحت ها و مکان های مناسب را به واحدهای صنعتی با "مکانی موقت و سازگار با تراز" تخصیص دهد. مانند انبارها ، اداره ها ، کارگاه ها و کارخانه های گروهی. و این یکی ازمهم ترین بخش های طرح ریزی و طراحی مکانی است. اندازه واحد های موقت خواسته شده نا معلوم است و ممکن است تغییر کند (ویژگی پروژه). طرح ریزی واحد ها ، عامل مؤثری بر زمان تولید و هزینه پروژه ها است. در این مقاله مسئله طرح ریزی بر مبنای «مکان ساختمان- تراز» واحدها در قالب تخصیص مجموعه واحدهای از پیش تعیین شده به مجموع مکانهای از پیش تعیین شده توصیف می شوند و تا زمانی پیش می رود که نیازها و الزامات طرح ریزی را فراهم آورد. سیستم الگوریتم ژنتیک مدلی محاسباتی ، از تئوری تکامل داروینی است که برای حل مسائل مربوط به طرح ریزی واحدهای صنعتی به کارگرفته شده است. مطالعه ی این مدل ارائه شده ، تا بازدهی الگوریتم ژنتیک درحل مشکلات طرح ریزی بر مبنای «مکان ساختمان- تراز» واحدها را ترسیم کند.

کلمات کلیدی: طرح ریزی بر مبنای « مکان- تراز» واحدهای صنعتی، الگوریتم ژنتیک، نمایش تبدیل.

Keywords: Site-level facilities layout; Permutation representation; Genetic algorithm

روشهای تصمیم گیری بر اساس چند ویژگی برای طراحی چیدمان کارخانه

روشهای تصمیم گیری بر اساس چند ویژگی برای طراحی چیدمان کارخانه

چکیده

مساله طراحی چیدمان، یک موضوع استراتژیک است و تاثیر قابل توجهی روی کارایی سیستمهای تولیدی دارد. بیشتر روشهای موجود در تحقیقات انجام شده که از یک تابع نماینده برای جریان فاصله یا برای اهداف ساده شده استفاده می کنند، در دام جوابهای بهینه محلی می افتند و در نتیجه با توجه به اینکه تصمیم گیری در مورد طراحی چیدمان، ماهیتا یک نوع تصمیم گیری با چندین ویژگی است (MADM) منجر به طراحی ضعیف چیدمان می شود.

این مطالعه استفاده از رویکرد MADM را در حل مساله طراحی چیدمان بررسی می کند. متدولوژی پیشنهاد شده، از طریق کاربرد آن در یک شرکت بسته بندی IC تشریح می شود، دو روش برای حل مساله مطالعه موردی پیشنهاد شده است: 1- TOPSIS فازی 2- تکنیکی برای مرتب کردن اولویت ها (تقدم ها) بر اساس شباهت آنها به راه حل ایده آل به نام "TOPSIS"

لغات کلیدی: چیدمان کارخانه، نظریه مجموعه های فازی، تصمیم گیری بر اساس چند ویژگی، TOPSIS

Keywords: Plant layout; Fuzzy set theory; Multiple-attribute decision making; TOPSIS

Facility placement with sub-aisle design in an existing layout

استقرار تسهیلات با طرح راهرو فرعی در یک چیدمان موجود

Facility placement with sub-aisle design in an existing layout

چکیده:

در این مقاله، یکپارچگی استقرار تسهیلات در یک چیدمان موجود و شکل دهی یک یا دو راهرو فرعی مورد بررسی قرار می گیرد، برای مثال زمانی که بخواهیم یک ماشین یا بخش جدید را به کارخانه ای که تجهیزات و بخش های آن استقرار یافته و راهروهای آن طراحی شده اند اضافه نماییم. این تحقیق بر مبنای مقاله ارائه شده توسط Savas و همکارانش در سال 2002 با نام "استقرار تسهیلات با وجود موانع در حالت فواصل عمود بر هم" انجام شده که در آن استقرار دو بعدی یک وسیله جدید با وجود تسهیلات موجود مد نظر گرفته شده است.

دیدگاه تحقیق ما جدا از تحقیق این محققین بوده و در این تحقیق ما جریان مواد را که توسط ساختار راهروها محدود می شود مد نظر قرار می دهیم. همچنین اجازه داده نمی شود که وسیله جدید با وسایل موجود یا راهروها هم پوشانی داشته باشد. تسهیلات بصورت مستطیلی (قائم الزاویه) جاسازی شده و جابجایی ها محدود به راهروهای جدید یا موجود می باشد. الگوریتم هایی برای یافتن مکان بهینه و شکل دهی راهروهای فرعی مربوطه توسعه داده شده و پیچیدگی روش حل بررسی می شود. همچنین یک مثال عددی برای تشریح تاثیر تعداد راهروهای فرعی اضافه شده، ارائه می گردد.

Keywords: Facility design, Facility placement, Sub-aisle configuration