توسعه طرحریزی منابع نگهداری به کمک کامپیوتر (CAMRP)

توسعه طرحریزی منابع نگهداری به کمک کامپیوتر (CAMRP) بررسی موردی از مراکز برده برداری توسط CNC چند محوره

چکیده:

نگهداری پیشگیرانه جامع (TPM) ، تضمین نگهداری جامع، نگهداری پیشگیرانه ، حفظ قابلیت اطمینان مرکزی (RCM) وبسیاری دیگر ازنگرشهای ابتکاری برای مسائل نگهداری ، به افزایش اثر بخشی ماشین آلات به سمت بهره وری پایان ناپذیر کمک مینماید. هر یک از این مفاهیم به یک سیستم پشتیبانی تصمیم گیری واحد، جهت طرح ریزی منابع نگهداری احتیاج دارند و پیاده سازی هر یک ازآنها به یک بازسازی ریشه ای از کار احتیاج دارند. معرفی سیستم طرحریزی منابع نگهداری به کمک کامپیوتر (CAMRP) یک چالش اساسی است، زیرا که محیط عملیاتی نگهداری، معمولا سنتی و مناسب تغییر نمی باشد. این مقاله سیستم طرحریزی با کمک کامپیوتر را برای یک واحد تجاری نگهداری، ارائه مینماید که شماری از امکانات تولیدی را براورده میکند.

نیروی کار در واحد کاری نگهداری، مسولیت انجام فعالیتهای نگهداری اصلاحی و پیشگیرانه تمام ماشینهای CNC را بخشهای مختلف تولیدی بر عهده دارد. ابزار پشتیبانی تصمیم گیری که اخیر ارائه شده است، بر روشهای کشف کردنی سازمان یافته جهت هماهنگی فعالیتهایی که در میان کارکنان نگهداری انجام میشود،تاکید دارد. که این امر به اداره کردن فعالیتهای نگهداری انجام میشود،تاکید دارد. که این امر به اداره کردن فعالیتهای نگهداری واحدهای تولیدی در یک روش هماهنگ و یکسان کمک مینماید و در خلال تجزیه و تحلیل آنالیز what-if ، این ابزار، تصمیمهای کامل را برای طرحریزی ظرفیت ایجاد مینماید که انها عبارتنداز: آغاز کردن فعالیتهای نگهداری هماهنگ شده، جهت نگهداری پیشگویانه و کاهش زمانهای براده برداری مورد نظر و هزینه ها.

Development of computer-aided maintenance resources planning (CAMRP): A case of multiple CNC machining centers

بهینه سازی سیاست نگهداری با استفاده از مدل خطرنسبی

چکیده:

ارزیابی درجه اطمینان سیستم به ساختار آن و به همان اندازه به ارزیابی درجه اطمینان آن بستگی دارد. مورد دوم عملکرد ترکیبات سن طی حیات عملکرد سیستم است. افزایش سن اجزا شدیدا تحت تاثیر فعالیت های نگهداری که در آن سیستم انجام شده اند، قرار می گیرند. در این کار، دو مقوله از فعالیت های نگهداری را در نظر می گیریم: نگهداری و تعمیرات اصلاحی (CM) و نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه (PM). اعمال نگهداری با توانایی شان برای کاهش این دوره مشخص شده اند. PM متشکل است از اعمالی که در اجزای تشکیل دهنده در حالی که عمل می کنند، به کار برده می شوند، در حالیکه CM زمانی اتفاق می افتد که اجزا از هم جدا می شوند (خاموش می شوند).

در این مقاله، روش جدیدی برای یکسان سازی تاثیر CM در حالیکه برای PM برنامه ریزی می شود، گسترش می دهیم. عملکرد خطرنسبی بعنوان ابزار مدل سازی برای این منظور استفاده می شد. هنگامی که بین سیاست هایی که تاثیر CM را در نظر گرفته بودند و آن هایی که در نظر نگرفته بودند، مقایسه ایی انجام شد، نتایج جالبی بدست آمد.

واژه های کلیدی: سیاست های نت پیشگیرانه، نت اصلاحی، مدل خطرنسبی

pdf دانلود متن کامل مقاله . . . (این مقاله12 صفحه PDF فارسی وحجم 486 کیلو بایت (KB) می باشد.)

cm چگونه مدیریت بر ماشین آلات را یاری می کند

چکیده:

فن آوری مراقبت وضعیت در جهان امروزه با هدف های متفاوتی به کار برده می شود . علاوه بر شناسایی به موقع فرسایش های غیر عادی و پیشگیری از آنها هدف بالاتر از کاربرد CM مدیریت کردن تعمیرات ماشین آلات در اختیار است. روش های استاندارد آزمایشگاهی CM جامع راهی مطمئن برای کنترل و عیب یابی ماشین آلات و تجهیزات بوده و نقش تعیین کننده ای در کاهش هزینه راهبردی و افزایش بهره وری دارد. تحقیق حاضر که در پروژه ی سد گتوند شرکت مهندسی سپاسد انجام گرفته در جهت پاسخ به این سئوال انجام شده است که چگونه می توان با استفاده از مراقبت وضعیت بر نگهداری وتعمیرات و هزینه های مترتب برآنها مدیریت کرد. این مقاله عملا نشان می دهد که با استفاده ازاین راهکار ساده و برخی راه کارهای دیگر چگونه می توان به این مهم دست یافت و سودهای حاصله را به نفع شرکت خود رقم زد.

کلمات کلیدی: ماشین آلات ، نحوه ی مدیریت ،( Condition Monitoring)CM ،آزمایشگاه تخصصی، blow-by

نویسندگان: رضا اجتهادی مدیر ماشین آلات، حسین نوری پور مدیر نت، مسلم علی بخشی بازرسی فنی و روح ا... هیبتی (ارائه شده در ششمین کنفرانس ملی نگهداری و تعمیرات)

pdf دانلود متن کامل مقاله . . . (این مقاله 18 صفحه PDF فارسی وحجم 2.38 مگابایت (MB) و مربوط به سال 89 می باشد.)

فلسفه نگهداری و تعمیرات بهره ور فراگیر

چکیده:

امروزه در دنیا شرکت های تولیدی قبل از هر چیز تلاش می کنند در صحنه رقابت باقی بمانند و به این ترتیب سعی می کنند از سیستم های بهره ور در راستای رسیدن به اهداف خود استفاده کنند. بحث نگهداری و تعمیرات بهره ور فراگیر بحث جدیدی نیست و در اکثر شرکت های مطرح بصورت یک امر واجب هر واحد تولیدی در نظر گرفته می شود ولی متاسفانه در ایران این مباحث هنوز جدید وبکر باقی مانده است، هرچند که بعضی از شرکت های تلاش هایی در جهت رسیدن به اهداف TPM داشته اند، ولی بعلت عدم اشراف کامل بر فلسفه TPM، آموزش و توجه به نقش موثر نیروی انسانی به نتایج قابل قبولی نرسیده اند. مطالب زیادی درمورد TPM به رشته تحریر درآمده و معمولا درمقالات تکرار شده ، لذا بنده در این مقاله علاوه بر ذکر خلاصه ای از نوشته ها سعی کرده ام با رویکرد جدیدی ، موضوع TPM را مورد بررسی قرار دهم ، لذا با توجه به مطالعات و تجربه بیش از یک دهه در موضوع TPM امیدوارم بتوان قسمتی از تجربیاتم را به زبان ساده بیان کنم.

نویسنده:  محمد ابراهیمی مقدم ، مسئول واحد نت پیشرنگ 1 شرکت ایران خودرو

دانلود متن کامل مقاله ... (این مقاله 22 صفحه PDF فارسی و حجم 1.80 مگابایت و مربوط به ششمین کنفرانس ملی نگهداری و تعمیرات سال 89 می باشد.)

ارائه یک روش جدید در نحوه محاسبه نرخ بازگشت سرمایه داخلی

چکیده:

یک مدیر برای مقایسه اقتصادی پروژه ها باید با استفاده از تکنیکهای اقتصاد مهندسی اقتصادی ترین پروژه را تعیین نماید. بدین منظور روشهای متعددی ارائه شده است.

کلمات کلیدی: نرخ بازگشت سرمایه داخلی، جریان سرمایه گذاری خالص، جریان قرض گیری خالص، متوسط نرخ بازگشت سرمایه داخلی

نویسندگان: بهنام بابایی سعید آبادی، آزاده زندی، احمد اصل حداد از دانشگاه صنعتی خواجه نصیر طوسی - دانشکده صنایع (ارائه شده در هفتمین کنفرانس بین المللی مهندسی صنایع، 14 و 15 مهر 89 دانشگاه صنعتی اصفهان)

pdf دانلود متن کامل مقاله . . . (این مقاله 10 صفحه PDF فارسی وحجم 1.94 مگابایت (MB) و مربوط به سال 89 می باشد.)

بررسی شدت عوامل استرس زای شغلی پرستاران

بررسی شدت عوامل استرس زای شغلی پرستاران بیمارستانهای شهرهای بابل، ساری و بهشهر

چکیده:

در حرفه پرستاری عوامل استرس زای متعددی مطرح گردیده است که این پژوهش با هدف تعیین بررسی شدت برخی عوامل استرس زای شغلی در پرستاران انجام شده است. این پژوهش از نوع توصیفی، همبستگی می باشد. پس از مطالعه نظریات مختلف و مصاحبه با پرستاران، نمونه گیری به روش تصادفی طبقه بندی شده بر روی 170 نفر از پرستاران شاغل در بخش های مختلف بیمارستانهای شهرستانهای بابل، بهشهر و ساری و با هدف بررسی میزان تاثیر گذاری 7 عامل انجام شد. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه استاندارد شده استرس پرستاران استفاده گردید. سپس داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS و روشهای آماری توزیع فراوانی، میانگین و آزمون همبستگی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها نشان داد که بیشتر پرستاران (76/48 درصد) استرس در حد متوسط را تجربه کرده اند. به علاوه بین امتیاز اجزا و امتیاز کلی استرس شغلی ارتباط مثبت آماری مشاهده گردید.

در بین اجزای استرس شغلی، عامل مرگ و رنج بیماران و بار کاری بیشترین امتیاز استرس شغلی را دارا بودند. عامل تعارض با پزشک بیشترین ارتباط را با شدت کلی استرس شغلی پرستاران نشان داد. سپس با توجه به نتایج این پژوهش، استفاده از شیوه های مناسب پیشگیری و مقابله، در دو بعد فرد و سازمان در برای کاهش استرس شغلی پرستاران پیشنهاد می گردد.

واژه های کلیدی:پرستار، استرس شغلی، عوامل استرس زا

نویسندگان: سید احمد قاسمی(دکترای سیستمهای اطلاعاتی)، مرتضی عطار(دانشجوی مهندسی صنایع دانشگاه علم و صنعت ایران)

 pdf دانلود متن کامل مقاله . . . (این مقاله7 صفحه PDF فارسی وحجم 157کیلو بایت (KB) می باشد.)

بررسی روند افزایشی فشار خون و ضربان قلب اپراتور ایستگاه رنگ

بررسی روند افزایشی فشار خون و ضربان قلب اپراتور ایستگاه رنگ و کند کردن این روند افزایشی با تغییر در ایستگاه کاری

چکیده

یکی از بزرگترین چالش ها در سازمان ها مقابله با عواملی است که بر روی عملکرد هر چه بهتر پرسنل تاثیر می گذارد. سازمانها به دنبال این هستند که چگونه می توانند بر این عوامل و پیامدهای ناشی از آن تاثیر بگذارند. در محیط کاری عوامل متعددی بر روی فشار خون و ضربان قلب اپراتور اثر می گذارد که خواسته یا ناخواسته این عوامل و اثرات ناشی از آن بر روی عملکرد نادرست اپراتور در محیط کاری موثر است. در این زمینه تحقیق و بررسی هایی انجام شده ولی نتایج بدست آمده برای شرایط مختلف، متفاوت است. لذا در این مقاله سعی شده که این عوامل و نحوه تاثیر آنها بر روی اپراتور مورد بررسی قرار گرفته و راه حلی تقریبا عمومی برای رهایی از آنها اندیشیده شود.

کلمات کلیدی: فشارخون سیستول، فشارخون دیاستول، ضربان قلب، اپراتور ایستگاه رنگ.

نویسندگان: احمد قاسمی (دکترای سیستم های اطلاعاتی_جهاد دانشگاهی)، امین علی نژاد (دانشجوی کارشناسی صنایع دانشگاه علم و صنعت ایران)، میلاد رحیمی (دانشجوی کارشناسی صنایع دانشگاه علم و صنعت ایران)، مهدی جوادی (دانشجوی کارشناسی صنایع دانشگاه علم و صنعت ایران).

pdf دانلود متن کامل مقاله . . . (این مقاله 7 صفحه PDF فارسی وحجم 219کیلو بایت (KB) می باشد.)

برنامه ریزی صرفه جویی انرژی

تحقیق در عملیات در برنامه ریزی صرفه جویی انرژی شیوه های حمل و نقل

چکیده:

تحقیق در عملیات بعنوان ابزاری مناسب در جهت مدیریت سیستم ها، فرآیند تصمیم گیری و ارایه راهکارهای مناسب در جهت برنامه ریزی به کار می رود. با توجه به کمبود منابع و ارزش بالای آن لزوم تخصیص بهینه امکانات و منابع ضروری می باشد. سهم بالای انرژی مصرفی بخش حمل و نقل از فراورده های نفتی مصرفی در کل کشور 52% و سهم آن در کل کشور %28/3. پایان پذیر بودن منابع سوخت های فسیلی، عدم توانایی بخش پالایش و فرآورش کشور در برآورد تقاضای انرژی حمل و نقل (بنزین و گازوئیل) و هزینه بالای پرداخت یارانه انرژی در کشور ما را به ارایه راهکارهایی مناسب و مدیریت صحیح منابع با برنامه ریزی جهت دستیابی به حالت بهینه مصرف انرژی رهنمون می شود.

در کشور ما در سالهای اخیر سازمان بهینه سازی مصرف سوخت کشور در زمینه صرفه جویی انرژی در بخشهای حمل و نقل، ساختمان، صنعت و گازسوز کردن ناوگان فعالیت خود را آغاز کرده است. در بخش حمل و نقل از جمله راهکارهای ارائه شده تغییر شیوه های حمل و نقل و استفاده از شیو های با شدت انرژی کمتر که باعث صرفه جویی بالایی در بخش حمل و نقل می گردد است. در این مقاله در ابتدا به بررسی مقدماتی حمل و نقل و برنامه ریزی ریاضی پرداخته می شود و در ادامه راهکارهای صرفه جویی انرژی در شیوه های حمل و نقل مطرح می گردد. سپس تقاضای سفر در مدت برنامه ریزی پیش بینی می شود و با استفاده از تحقیق در عملیات به مدلسازی انرژی می پردازیم و در پایان با اولویت بندی راهکارها بر مبنای برنامه ریزی خطی با تابع هدف مینیمم کردن هزینه ها می پردازیم. در پایان برنامه پیشنهادی صرفه جویی انرژی شیو های حمل و نقل ارائه می گردد.

واژه های کلیدی: تحقیق در عملیات، برنامه ریزی، صرفه جویی انرژی، مدلسازی انرژی، شیوه های حمل و نقل

نویسنده: حسن محسنی نامقی (کارشناس ارشد مهندسی سیستم های انرژی، سازمان بهینه سازی مصرف سوخت کشور)

ارائه شده در چهارمین کنفرانس بین المللی مهندسی صنایع

pdf دانلود متن کامل مقاله . . . (این مقاله12 صفحه PDF فارسی وحجم 305کیلو بایت (KB) می باشد.)

تحلیل و بهینه سازی اقتصادی ایستگاه ها ...

<>

¯ تحلیل و بهینه سازی اقتصادی ایستگاه ها و مسیرهای حمل و نقل داخل شهری

شنبه 17 اسفند 1387

<>

تحلیل و بهینه سازی اقتصادی ایستگاه ها و مسیرهای حمل و نقل داخل شهری با استفاده از تئوری مورچگان

چکیده:

در متن حاضر، روشی برای یافتن کوتاه ترین مسیر و در عین حال بهینه ترین ایستگاه ها برای احداث مترو، قطار شهری، ایستگاه های اتوبوس و ایستگاه های تاکسی ارائه شده است. ما در نوشتن این مقاله فرض را بر این داده ایم که بر اساس مطالعات آماری چندین ایستگاه و مسیر شناسایی شده است و با استفاده از روش های ارائه شده بهینه ترین ایستگاه ها و کوتاه ترین مسیرها را انتخاب می کنیم. روش های ارائه شده عبارتند از تئوری مورچگان که با استفاده از این روش کوتاه ترین مسیرها شناسایی می شود، مدل برنامه ریزی خطی کوتاه ترین مسیر (کوتاه ترین مسیر بر اساس هزینه)، ساخت یک ضریب وزنی بر اساس هزینه و زمان و نهایتا استفاده از روش خطوط همتراز است که با استفاده از این روش از بین چند ایستگاه بهینه که در مراحل قبلی شناسایی شده است بهترین آنها را انتخاب می کنیم. یافتن کوتاه ترین مسیر و بهینه ترین ایستگاه ها تا حد بسیاری باعث کاهش زمان رسیدن به مقصد و در نهایت کاهش هزینه می شود.

کلمات کلیدی: تئوری مورچگان، مدل برنامه ریزی خطی، ضریب وزنی، روش خطوط همتراز

نویسندگان: کاوه شیرزادیان گیلان، محمد حسین سالمی، رسول دهبالایی

pdf دانلود متن کامل مقاله . . . (این مقاله6 صفحه PDF فارسی وحجم 226کیلو بایت (KB) می باشد.)

<>

¯ تحلیل و بهینه سازی اقتصادی ایستگاه ها و مسیرهای حمل و نقل داخل شهری

شنبه 17 اسفند 1387

<>

تحلیل و بهینه سازی اقتصادی ایستگاه ها و مسیرهای حمل و نقل داخل شهری با استفاده از تئوری مورچگان

چکیده:

در متن حاضر، روشی برای یافتن کوتاه ترین مسیر و در عین حال بهینه ترین ایستگاه ها برای احداث مترو، قطار شهری، ایستگاه های اتوبوس و ایستگاه های تاکسی ارائه شده است. ما در نوشتن این مقاله فرض را بر این داده ایم که بر اساس مطالعات آماری چندین ایستگاه و مسیر شناسایی شده است و با استفاده از روش های ارائه شده بهینه ترین ایستگاه ها و کوتاه ترین مسیرها را انتخاب می کنیم. روش های ارائه شده عبارتند از تئوری مورچگان که با استفاده از این روش کوتاه ترین مسیرها شناسایی می شود، مدل برنامه ریزی خطی کوتاه ترین مسیر (کوتاه ترین مسیر بر اساس هزینه)، ساخت یک ضریب وزنی بر اساس هزینه و زمان و نهایتا استفاده از روش خطوط همتراز است که با استفاده از این روش از بین چند ایستگاه بهینه که در مراحل قبلی شناسایی شده است بهترین آنها را انتخاب می کنیم. یافتن کوتاه ترین مسیر و بهینه ترین ایستگاه ها تا حد بسیاری باعث کاهش زمان رسیدن به مقصد و در نهایت کاهش هزینه می شود.

کلمات کلیدی: تئوری مورچگان، مدل برنامه ریزی خطی، ضریب وزنی، روش خطوط همتراز

نویسندگان: کاوه شیرزادیان گیلان، محمد حسین سالمی، رسول دهبالایی

pdf دانلود متن کامل مقاله . . . (این مقاله6 صفحه PDF فارسی وحجم 226کیلو بایت (KB) می باشد.)

<>

¯ تحلیل و بهینه سازی اقتصادی ایستگاه ها و مسیرهای حمل و نقل داخل شهری

شنبه 17 اسفند 1387

<>

تحلیل و بهینه سازی اقتصادی ایستگاه ها و مسیرهای حمل و نقل داخل شهری با استفاده از تئوری مورچگان

چکیده:

در متن حاضر، روشی برای یافتن کوتاه ترین مسیر و در عین حال بهینه ترین ایستگاه ها برای احداث مترو، قطار شهری، ایستگاه های اتوبوس و ایستگاه های تاکسی ارائه شده است. ما در نوشتن این مقاله فرض را بر این داده ایم که بر اساس مطالعات آماری چندین ایستگاه و مسیر شناسایی شده است و با استفاده از روش های ارائه شده بهینه ترین ایستگاه ها و کوتاه ترین مسیرها را انتخاب می کنیم. روش های ارائه شده عبارتند از تئوری مورچگان که با استفاده از این روش کوتاه ترین مسیرها شناسایی می شود، مدل برنامه ریزی خطی کوتاه ترین مسیر (کوتاه ترین مسیر بر اساس هزینه)، ساخت یک ضریب وزنی بر اساس هزینه و زمان و نهایتا استفاده از روش خطوط همتراز است که با استفاده از این روش از بین چند ایستگاه بهینه که در مراحل قبلی شناسایی شده است بهترین آنها را انتخاب می کنیم. یافتن کوتاه ترین مسیر و بهینه ترین ایستگاه ها تا حد بسیاری باعث کاهش زمان رسیدن به مقصد و در نهایت کاهش هزینه می شود.

کلمات کلیدی: تئوری مورچگان، مدل برنامه ریزی خطی، ضریب وزنی، روش خطوط همتراز

نویسندگان: کاوه شیرزادیان گیلان، محمد حسین سالمی، رسول دهبالایی

pdf دانلود متن کامل مقاله . . . (این مقاله6 صفحه PDF فارسی وحجم 226کیلو بایت (KB) می باشد.)

<>

¯ تحلیل و بهینه سازی اقتصادی ایستگاه ها و مسیرهای حمل و نقل داخل شهری

شنبه 17 اسفند 1387

<>

تحلیل و بهینه سازی اقتصادی ایستگاه ها و مسیرهای حمل و نقل داخل شهری با استفاده از تئوری مورچگان

چکیده:

در متن حاضر، روشی برای یافتن کوتاه ترین مسیر و در عین حال بهینه ترین ایستگاه ها برای احداث مترو، قطار شهری، ایستگاه های اتوبوس و ایستگاه های تاکسی ارائه شده است. ما در نوشتن این مقاله فرض را بر این داده ایم که بر اساس مطالعات آماری چندین ایستگاه و مسیر شناسایی شده است و با استفاده از روش های ارائه شده بهینه ترین ایستگاه ها و کوتاه ترین مسیرها را انتخاب می کنیم. روش های ارائه شده عبارتند از تئوری مورچگان که با استفاده از این روش کوتاه ترین مسیرها شناسایی می شود، مدل برنامه ریزی خطی کوتاه ترین مسیر (کوتاه ترین مسیر بر اساس هزینه)، ساخت یک ضریب وزنی بر اساس هزینه و زمان و نهایتا استفاده از روش خطوط همتراز است که با استفاده از این روش از بین چند ایستگاه بهینه که در مراحل قبلی شناسایی شده است بهترین آنها را انتخاب می کنیم. یافتن کوتاه ترین مسیر و بهینه ترین ایستگاه ها تا حد بسیاری باعث کاهش زمان رسیدن به مقصد و در نهایت کاهش هزینه می شود.

کلمات کلیدی: تئوری مورچگان، مدل برنامه ریزی خطی، ضریب وزنی، روش خطوط همتراز

نویسندگان: کاوه شیرزادیان گیلان، محمد حسین سالمی، رسول دهبالایی

pdf دانلود متن کامل مقاله . . . (این مقاله6 صفحه PDF فارسی وحجم 226کیلو بایت (KB) می باشد.)

تحلیل و بهینه سازی اقتصادی ایستگاه ها و مسیرهای حمل و نقل داخل شهری با استفاده از تئوری مورچگان

چکیده:

در متن حاضر، روشی برای یافتن کوتاه ترین مسیر و در عین حال بهینه ترین ایستگاه ها برای احداث مترو، قطار شهری، ایستگاه های اتوبوس و ایستگاه های تاکسی ارائه شده است. ما در نوشتن این مقاله فرض را بر این داده ایم که بر اساس مطالعات آماری چندین ایستگاه و مسیر شناسایی شده است و با استفاده از روش های ارائه شده بهینه ترین ایستگاه ها و کوتاه ترین مسیرها را انتخاب می کنیم. روش های ارائه شده عبارتند از تئوری مورچگان که با استفاده از این روش کوتاه ترین مسیرها شناسایی می شود، مدل برنامه ریزی خطی کوتاه ترین مسیر (کوتاه ترین مسیر بر اساس هزینه)، ساخت یک ضریب وزنی بر اساس هزینه و زمان و نهایتا استفاده از روش خطوط همتراز است که با استفاده از این روش از بین چند ایستگاه بهینه که در مراحل قبلی شناسایی شده است بهترین آنها را انتخاب می کنیم. یافتن کوتاه ترین مسیر و بهینه ترین ایستگاه ها تا حد بسیاری باعث کاهش زمان رسیدن به مقصد و در نهایت کاهش هزینه می شود.

کلمات کلیدی: تئوری مورچگان، مدل برنامه ریزی خطی، ضریب وزنی، روش خطوط همتراز

نویسندگان: کاوه شیرزادیان گیلان، محمد حسین سالمی، رسول دهبالایی

pdf دانلود متن کامل مقاله . . . (این مقاله6 صفحه PDF فارسی وحجم 226کیلو بایت (KB) می باشد.)

انتخاب پیمانکاران به کمک روش AHP

انتخاب پیمانکاران به کمک روش AHP

چکیده:

مدیریت ارزیابی و انتخاب پیمانکار، یکی از قسمتهای اساسی فرآیند ساخت و ساز است، زیرا پیمانکاران یکی از ارکان پروژهای عمرانی و عامل اصلی تبدیل منابع به محصول نهائی می باشند. با توجه به اینکه قسمت عمده بودجه پروژه های عمرانی به عملیات اجرائی اختصاص می یابد، لذا اجرای هر پروزه نیازمند وجود یک پیمانکار مناسب است، پیمانکاری که توانائیهای لازم را برای انجام پروژه در محدوده زمان و منابع پیش بینی شده و با کیفیت مورد نظر داشته باشد. روش جاری انتخاب پیمانکار پروژه های عمرانی بر اساس پایین ترین قیمت پیشنهادی می باشد، اما شاخص های کمی و کیفی متعدد و با درجه اهمیتهای متفاوتی در اصلح بودن یک پیمانکار مطرح هستند.

در این مقاله علاوه بر شناسائی شاخص های موثر بر انتخاب پیمانکار، میزان اهمیت و اولویت بندی شاخصهای مزبور با استفاده از مدل AHP در تصمیم گیری گروهی تعیین شده و نحوه استفاده از مدل AHP جهت انتخاب مناسب ترین پیمانکار بر اساس شاخصهای اولویت بندی شده در پروژه موسسه مالی و اعتباری شهرستان لردگان نشان داده شده است.

کلمات کلیدی: ارزیابی پیمانکار، لردگان، روش AHP

pdf دانلود متن کامل مقاله . . . (این مقاله 11 صفحه PDF فارسی وحجم 1.75 مگابایت (MB) می باشد.)

تصمیم گیری گروهی چندمعیاره برای انتخاب تامین کننده با رویکرد فاز

تصمیم گیری گروهی چندمعیاره برای انتخاب تامین کننده با رویکرد فازی

چکیده:

در عصر حاضر شرکتها برای ماندن در عرصه رقابت و دستیابی به مولفه های رضایت مشتری توجه بیشتری به مدیریت زنجیره تامین داشته اند ، بطوریکه دیگر رقابت بین شرکتها مطرح نیست بلکه بین زنجیره های تامین معنا پیدا می کند. در این میان انتخاب تامین کننده به عنوان یک کلید استراتژیک جهت موفقیت شرکتها نقش مهمی را ایفا می کند، در مقاله حاضر یک رویکرد تصمیم گیری گروهی چند معیاره بر اساس مجموعه های فازی پیشنهاد شده است که می تواند مساله انتخاب تامین کننده را با وجود ابهامات مختلف حل نماید، رویه کار به این صورت است که ابتدا برای هریک از تصمیم گیرندگان وزنی اختصاص داده می شود. سپس درجه اهمیت معیارها و نرخ تامین کنندگان توسط تصمیم گیرندگان به کمک متغیرهای زبانی مشخص می شود.

کلمات کلیدی: زنجیره تامین، انتخاب تامین کننده، مجموعه های فازی، تصمیم گیری چندمعیاره 

نویسندگان: کیوان شاهقلیان دانشگاه آزاد اسلامی واحد زاهدان، علیرضا شهرکی دانشکده مهندسی صنایع دانشگاه سیستان و بلوچستان و زهره واعظی (ارائه شده در یازدهمین کنفرانس سیستم های فازی ایران سال 90)

pdf دانلود متن کامل مقاله . . .  (این مقالهصفحه PDF فارسی وحجم 628 کیلوبایت (KB) و مربوط به سال 1390 می باشد.)

ارائه مدل برای سیستم کنترل موجودی مواد اولیه

ارائه مدل برای سیستم کنترل موجودی مواد اولیه (مطالعه موردی: صنایع چوب و کاغذ مازندران)

چکیده:

در این تحقیق، محقق در پی یافتن دو هدف عمده است که عبارتند از: الف- به حداقل رساندن هزینه های ناشی از نگهداری، سفارش و موجودی مواد اولیه مصرفی ب- بالا بردن ضریب اطمینان سیستم کنترل موجودی مواد اولیه مصرفی از جنبه مواجه نشدن جریان تولید با حالت کمبود. روش نمونه گیری افراد از نظر تعداد، اجناس و غیره، از طریق روش نظری یا قضاوتی می باشد و روش پژوهش از طریق روش میدانی است. ابزار اندازه گیری در این تحقیق از طریق بررسی و تجزیه و تحلیل اسناد و مدارک موجود، مشاهده و مصاحبه و با استفاده از مدلهای علمی کنترل موجودی تجزیه و تحلیل شده است. طرح پژوهشی تحقیقی به این صورت بوده است که ابتدا مواد اولیه پر مصرف در سال 86 را مشخص نموده و با استفاده از طبقه بندی ABC تعداد 6 قلم، مواد اولیه که تقریبا 94% از ارزش موجودی انبار را تشکیل می دادند بعنوان نمونه مورد مطالعه انتخاب شدند.

 سپس با استفاده از فرمول EOQ مقادیر بهینه سفارش و با استفاده از فرمول ROP نقطه سفارش مجدد و ذخیره احتیاطی (Ss) در سطح اطمینان 95% محاسبه گردید در مرحله بعد بهینه سازی ثانویه بر اساس سیستم دوره سفارش انجام شده و در پایان هم رویکرد مدل پیشنهادی جهت برنامه ریزی و کنترل موجودی اقلام برای دوره آتی ارائه گردید. ما از این مدل استفاده کردیم زیرا از EOQ بطور گسترده توسط محققان، آن هم از زمانی که برای اولین بار توسط هریس در سال 1913 معرفی گردید و متخصصان دیگر استفاده شده است، (چرپا، لاجوی (2004) معتقدند که این مدل در واقع یکی از اولین نقاط عطف در کتابها و متون تحقیقات اجرایی محسوب می شود. نتیجه کلی کسب شده حاکی از آن است که با انجام بهینه سازی هزینه کل به میزان کاهش یافته و احتمال عدم مواجه با کمبود مواد نیز 15% افزایش یافته است. همچنین وضعیت سفارشات از حالت سیستم موجود به سیستم بهینه تغییر یافت.

کلمات کلیدی: میزان اقتصادی سفارش، هزینه سفارش (Co)، هزینه نگهداری (Ch)، هزینه کمبود (Cs)، هزینه کل (TC)، نقطه سفارش مجدد (ROP)، ذخیره احتیاطی (Ss)

نویسندگان: دکتر محمدرضا لطفی (عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد فیروزکوه)- ولی الله رضائی (نصرتی دانشجوی کارشناسی ارشد رشته مدیریت صنعتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد فیروزکوه)- احمد معمانی( کارشناس ارشد مدیریت صنعتی از دانشگاه آزاد اسلامی واحد فیروزکوه)

pdf دانلود متن کامل مقاله . . . (این مقاله 18 صفحه Pdf و با حجم 380 کیلو بایت (KB) می باشد.)

کنترل موجودی پیش بینی زنجیره تامین خودروی گازسوز براساس تقاضا

کنترل موجودی پیش بینی زنجیره تامین خودروی گازسوز براساس تقاضای بازار

خلاصه مقاله:

گرایش به استفاده از سوخت گاز طبیعی به عنوان یک سوخت پاک برای مصرف کنندگان به سرعت رو به افزایش است بحث گازسوز کردن خودروها به دلایل متعداد بحث روز بسیاری از کشورها بوده و از منابع جدید دنیا به شمار می آید.

کلمات کلیدی:

گاز طبیعی، کنترل پیش بینی مبتنی بر مدل، شبکه زنجیره تامین، موجودی کالای ایمنی، تقاضا

نویسندگان: محمد میران بیگی - کارشناس ارشد مهندسی کنترل و رضا میران بیگی  - دانشجوی کارشناسی مهندسی مکانیک .مربوط به سومین کنفرانس ملی CNG

pdf دانلود متن کامل مقاله . . . (این مقاله 15 صفحه PDF فارسی وحجم 351 کیلوبایت (KB) می باشد.)

پروژه تحقیقاتی کایزن

چکیده:

پیشرفتهای حیرت آور کشور ژاپن همگان را به اندیشه و تدبیر در زمینه فرهنگ کاری و سیستم های مدیریتی این مردم سخت کوش واداشته است. یکی از این سیستم ها یا تکنیک های منحصر بفرد و بسیار کارآمد ژاپنی ها، سیستم کایزن یا همان بهبود مستمر است. برنامه های بهسازی کیفیت در چارچوب فرایند موجود شرکت به کار پرداخته و می کوشند تا هدفهای خود را به یاری چیزی که ژاپنی ها کایزن می نامند و به بهبود مستمر فرایند اشاره دارد به دست آورند. هدف، انجام بهتر همان کاری است که تا کنون انجام می دهیم. بهسازی کیفیت به دنبال بهبود پیوسته فرایند عملکرد ظاهری است.

کلمات کلیدی: بهبود مستمر، چرخه (طراحی، اجرا، کنترل، عمل)، مدیریت کیفیت جامع، رویکرد سیستمی، رویکرد کارگاهی

فهرست مطالب:

مفهوم کایزن، چتر مفهومی کایزن، سه اقدام اساسی کایزن، تصورات اشتباه از کایزن، کایزن و نوآوری، مفاهیم اصولی کایزن، کایزن و مدیریت، اصول بنیادی کایزن، کارکرد حرفه ای، چرخه PDCA، رویکرد سیستمی و 25GENBA، عوامل موثر بر کارکرد حرفه ای موفق، آموزش، انگیزش، نظام پیشنهادات، 29SS، 5S، حلقه های کنترل کیفیـت، ارتباطات اثربخش (گمبا کایزن)، مفهوم گمبا، گمبا و مدیریت، مدیریت کیفیت در گمبا، ویژگی های برنامه های گمبا محور، فواید گمبا، قوانین طلایی گمبا، نکات مدیریت در گمبا، کاهش هزینه در گمبا، کیفیت در گمبا، مدیریت دیداری، مدیریت سه بعدی، مراحل اجرای کایزن عملی، سیستمهای اصلی کایزن، کایزن و مدیریت کیفیت فراگیر، سیستم تولید به هنگام، نگهداری و تعمیر فراگیر، نتایج و پیشنهادات، فلسفه اصلی بهبود مستمر، شرایط لازم برای موفقیت بهبود مستمر، منابعی که به تعریف طرح های بهبود مستمر می انجامد، درس هایی از کمپانیهای موفق، Case study

pdf دانلود متن کامل مقاله . . . (این مقاله61صفحه Pdf می باشد.)

بهینه سازی سیستم بازیافت مواد زاید جامد...

بهینه سازی سیستم بازیافت مواد زاید جامد بر اساس استراتژیهای مدیریت محیط زیستی به روش SWOT

چکیده:

رشد روزافزون جمعیت و به تبع آن افزایش تولید مواد زائد، بذل توجه به رو به کاهش بودن منابع زمین و آلوده شدن منابع طبیعی موجود کارشناسان را برآن داشته که در چند دهه اخیر موضوع بازیافت مواد زائد جامد را در صدر برنامه های دفع زباله جایگزین نمایند. تاکنون راهکارهای متفاوتی در کشورهای مختلف جهت ارتقاء کارایی سیستم بازیافت مواد زائد ارائه شده است. از آنجاییکه موفقیت سیستم فوق در ارتباط تنگاتنگ با پذیرش عموم و مشارکت مردمی قرار داشته و درسطح کلان زمینه ساز توسعه پایدار می باشد نحوه اولویت بندی استراتژی های موجود از اهمیت خاصی برخوردار است. در این تحقیق در ابتدا با توجه به شرایط کنونی، چندین راهکار جهت ارتقاء سیستم بازیافت مواد زائد جامد ارائه شده است، در ادامه با استفاده از روش تجزیه و تحلیل SWOT (نقاط قوت، نقاط ضعف، فرصتها و تهدیدات) و ماتریس کمی برنامه ریزی استراتژیک (QSPM) راهکارهای ارائه شده بررسی و به ترتیب اولویت طبقه بندی شده اند. استفاده از متدهای مدیریتی فوق در بهینه سازی سیستم بازیافت مواد زائد نقشی پر رنگ ایفا می نماید.

نویسندگان: علیرضا نبی بیدهندی ، حسین هویدی ، تورج نصر آبادی از گروه مهندسی زیست دانشکده محیط زیست تهران

ارائه شده در سومین همایش ملی روز زمین پاک، مدیریت پسماند و جایگاه آن در برنامه ریزی شهری

pdf دانلود متن کامل مقاله... (این مقاله 10 صفحه pdf و با حجم 189 کیلوبایت می باشد)

« 5 S » نظام ساماندهی محیط کار

امروزه نقش و اهمیت کیفیت و بهره وری ر کسی پوشیده نیست و در این میان دستیابی به کیفیت و افزایش بهره وری در سازمانها یکی از چالش های عمده مدیران سازمانها می باشد. انجام درست کار درست یا استفاده هوشمندانه از منابع یک امر بسیار جدی می باشد و از نان شب نیز واجب تر است و اگر بدانیم که کشور ما در میان 18 کشور آسیایی عضو سازمان بهره وری آسیایی، در رده هفدهم قرار دارد شاید کمی به خودمان بیاییم و بگوئیم چه بر سر خودمان آورده ایم و منبعد کمی در این موضوع تعمق بیشتری نمائیم.

براستی چطور میتوان بهره وری را در یک سازمان افزایش داد ، آیا واقعاً کاردشواری است؟ آیا نیاز به هزینه های گزاف می باشد؟  آیا نیاز به گرفتن مجوز از مقام بالاتر می باشد؟  آیا نیاز به فعالیت های سخت و دشوار است ؟ و

باید گفت هرگز چنین نیست. زیرا برای افزایش بهره وری در سازمانها روشهایی وجود دارد بنام روشهای بهبود بهره وری ، که بسیار ساده می باشد و با بکارگیری این فنون سازمانها میتوانند ضمن ایجاد سازمانی کیفی و  بهره ور ، در انجام صحیح و سریع فعالیتها بکوشند.

لازم به یادآوری است ، سازمانهایی که در مسیر استقرار یک سیستم مدیریت کیفیت بر اساس استاندارد ISO 9001:2000 یا سایر استانداردها گام بر میدارند باید بدانند که ایجاد نظام ساماندهی محیط کار و یا  نظام 5S  ، مقدمه و زیر بنای فعالیتهای بعدی میباشد و سازمانها باید این حداقل را در سازمان خود داشته باشند.

برای دریافت متن مقاله مورد نظر ، بر روی متن کلیک کنید. دانلود جزوه 5S . . .   (این جزوه 9 صفحه PDF شده و با حجم 139 KB می باشد.) 

کاربرد برنامه ریزی خطی فازی در یافتن مسیر بحرانی

کاربرد برنامه ریزی خطی فازی در یافتن مسیر بحرانی پروژه با زمان های فازی

چکیده:

در مبحث کنترل پروژه یافتن مسیر بحرانی برای مدیریت پروژه از اهمیت ویژه ای برخوردار است به این منظور در این مقاله با فرض اینکه زمان انجام فعالیت ها بصورت اعداد فازی اند، مسیر بحرانی از طریق یک مدل برنامه ریزی خطی فازی صفر و یک بدست آمده است که در آن ضرایب متغیر ها در تابع هدف به صورت اعداد فازی اند.برای حل این مدل ابتدا دوگان آن نوشته شده است (که در آن سمت راست محدودیت ها به صورت اعداد فازی است )، سپس با استفاده از رتبه بندی اعداد فازی مدل دوگان به صورت قطعی در آمده که هم ارز مدل دوگان اولیه می باشد ،در نتیجه با حل مدل دوگان بدست آمده و تعیین محدودیت های فعال دوگان، متغیرهای پایه ای مدل اولیه، و به طبع آن مسیر بحرانی و زمان انجام پروژه تعیین گردیده اند.

کلمات کلیدی: مسیر بحرانی، کنترل پروژه، متغیرهای فازی، برنامه ریزی خطی فازی

نویسندگان: رضا پورموید، وحید حبیبی نژاد، محمد قریشی

مربوط به دومین کنفرانس بین المللی تحقیق در عملیات ایران

pdf دانلود متن کامل مقاله . . . (این مقاله4 صفحه Pdf و با حجم 268 کیلوبایت (KB) می باشد.)

مقایسه روشهای آنالیز تأخیرات...

مقایسه روشهای آنالیز تأخیرات پروژه های ساخت و به کارگیری روش پنجره های زمانبندی برای یک پروژه واقعی

چکیده:

ساخت و توسعه پروژه های نیروگاهی مستلزم درگیری پیمانکاران مختلفی است که تاخیر در اتمام هر یک از پروژه های وابسته، باعث تاخیر در راه اندازی کل پروژه می شود. تاخیر در واقع اختلاف بین زمان پیش بینی شده برای تکمیل پروژه و  زمان واقعی تکمیل آن است. این تأخیر با مجموع تأخیرات فعالیتهای موجود بر مسیرهای بحرانی برابر خواهد بود. ما ابتدا  آنالیز تأخیرات پروژه که شامل شناسایی، بررسی و تجزیه و تحلیل عوامل ایجاد کننده تاخیرات، منشأ بروز تأخیرات و نقش  هر کدام در تأخیر کل پروژه را، بررسی کردیم. سپس در مورد بیان علل آنالیز تاخیر و دیدگاه های مختلف آن بحث کرده و  انواع تاخیرات و ضررهای ناشی از تاخیرات را تحلیل کردیم. از آنجا که با شناخت فعالیتهایی که باعث تاخیر در پروژه می شوند و میزان تاثیر آنها می توان به جبران برخی از خسارتها پرداخت. در این مقاله روشهای آنالیز تاخیرات بررسی شده و با مقایسه معمولترین این روشها با یکدیگر و بررسی مزیتها و اشکالات هر روش در موقعیتهای مختلف به ارائه توضیحاتی در جهت انتخاب یک روش مناسب برای استفاده در آنالیز تاخیر پروژه بحث شده است و در انتها یک روش را بر اساس فاکتورهایی نظیر اطلاعات موجود، زمان بررسی، قابیلت های روش، زمان، هزینه و نیروی انسانی بکار گرفته شده بر روی یک پروژه واقعی در ایران بکار بردیم.

کلمات کلیدی: آنالیز تأخیرات پروژه، پنجره های زمانبندی، کنترل پروژه

نویسندگان: حسین ایرانمنش، مهدی پیلتن ، دانشگاه تهران گروه مهندسی صنایع (ارائه شده در اولین کنفرانس ملی صنعت نیروگاههای حرارتی)

pdf دانلود متن کامل مقاله . . . (این مقاله 10 صفحه PDF فارسی وحجم 203 کیلوبایت (KB) می باشد.)

برنامه ریزی و کنترل پروژه های ساختمانی در روش صنعتی

برنامه ریزی و کنترل پروژه های ساختمانی در روش صنعتی 

چکیده:

امروزه ساخت و ساز مسکن در ایران در حال گذر از مرحله سنتی به صنعتی می باشد. مزایای ساخت و ساز صنعتی ساختمان سبک سازی، مقاوم سازی، صرفه جویی در مصالح، مصرف بهینه انرژی در دوران ساخت و بهره برداری، افزایش عمر وکیفیت ساختمان، قطعات و اجزای آن، پیش بینی کیفیت ساختمان و کاهش دوره ساخت و ساز و در نتیجه کاهش هزینه‌های ساخت است. جهت کاهش زمان به بهینه ترین حالت از سیستم برنامه ریزی و کنترل در پروژه ها می توان استفاده نمود. بدیهی است بهره برداری از فن آوریهای نوین ساختمانی و استفاده از روشهای مدیریت پروژه در این عرصه می تواند دستیابی به این هدف را امکان پذیر سازد. با ملاحظه خلاصه مشکلات اجرایی کارگاه های صنعتی ساختمانی در سیستم های صنعتی مشخص می گردد که حوزه دخالت سیستم برنامه ریزی و کنترل پروژه می باید علاوه بر عناصر و اجزای ساختمانی، نظام مدیریتی، پشتیبانی و مالی را نیز دربر گیرد. اکتفا کردن به اجرای اسکلت ساختمان به روش های صنعتی آنچه که امروزه در کشور ایران اجرا می گردد و دوری گزیدن از جامع نگری به فرآیند تولید صنعتی ساختمان خطر آن را در بردارد که پس از شروع پروژه هایی با روش های صنعتی و به لحاظ عدم توجه به سایر الزامات تولید صنعتی ساختمان، به نتایج دلخواه در صنعتی سازی نرسیم. در این مقاله ضمن مرور عناصر تاثیر گذار در کاهش زمان پروژه، مراحل اصلی برنامه ریزی و کنترل پروژه های ساختمانی بروش صنعتی مورد مطالعه قرار می گیرد.

کلمات کلیدی: ساختمان، ساخت و ساز صنعتی، برنامه ریزی، کنترل پروژه

نویسندگان: فرزاد رضایی نامدار، رضا کامیاب مقدس، محمد علی ایمانی و رضا امیری ، جهاد دانشگاهی کرمان (ارائه شده در کنفرانس بین المللی سبک سازی و زلزله)

pdf دانلود متن کامل مقاله . . . (این مقالهصفحه PDF فارسی وحجم 157 کیلوبایت (KB) و مربوط به سال 89 می باشد.)

بررسی ضرورت کاربرد راهنمای کیفیت در مدیریت پروژه : ایزو 10006

چکیده:

سازمان بین المللی استاندارد اقدام به ارائه راهنمای کیفیت در مدیریت پروژه با عنوان ایزو 10006 نموده است . پژوهش حاضر به بررسی ضرورت و نتایج محتم ل استفاده از این راهنما بویژه در شرکتهای دارای استاندارد ایزو 2000 ؛ 9001 می پردازد. در این راستا ابتدا به بررسی تطبیقی دامنه عملکرد استاندارد ایزو 9001 و راهنمای 10006 در زمینه کیفیت پروژه پرداخته و سپس در مطالعه میدانی به بررسی کیفیت اجرای پروژه ها در یک شرکت مهندسی مشاور دارای ایزو 2000 ؛ 9001 از دو طریق زیر پرداخته شده است . نخست شاخص های عملکرد در پروژه های جاری شرکت مورد مطالعه قرار گرفته و سپس از طریق پرسشنامه میزان انطباق فرایندهای مدیریت پروژه در شرکت با راهنمای ایزو 10006 مطالعه شده است . نتایج این مط العات نشان داد که راهنمای ایزو 10006 نقش مکمل استاندارد ایزو 9001 را داشته و در حالیکه اولی بر کیفیت فرایندهای مدیریت پروژه تأکید دارد، دومی بر کیفیت فرایندهای مرتبط با پروژه و محصول آن تأکید می ورزد .

نویسندگان: جواد خضرایی (کارشناسی ارشد مدیریت پروژه و ساخت دانشگاه تربیت مدرس) ، محمد حسین صبحیه (استادیار دانشگاه تربیت مدرس و معاون پژوهشی و مشاوره موسسه تحقیقات و آموزش مدیریت) ، (ارائه شده در اولین کنفرانس بین المللی مدیریت پروژه)

کلمات کلیدی: مدیریت پروژه - مدیریت کیفیت - ایزو -10006 (ISO 10006) ایزو -9001:2000 (ISO 9001:2000) کیفیت در مدیریت پروژه

pdf دانلود متن کامل مقاله . . . (این مقاله 11 صفحه Pdf و با حجم 221 کیلوبایت (KB) و مربوط به سال 1383 می باشد.)