منطقی موجود برای حل مسائل ابتکاری

منطقی موجود برای حل مسائل ابتکاری

Hands-On Logic for Inventive Problem Solving – 0. Prologue(Six Sigma Innovation Team, Samsung Advanced Institute of Technology)

چکیده

TRIZ به عنوان یکی از روشهای موثر شناخته شده تا مفاهیم ابتکاری جهت بهبود سیستم های فنی را بدست بیاورد اما گلوگاه TRIZ کلاسیک ، ابهامات آن در فرآیند ، جهت فرموله بندی مدل مسئله از ابتدا می باشد. جهت حذف این مانع، بعد از ابزار تحلیل ارزشی Benchmarketing ، یم SAIT TRIZ یک منطق ساده و پرقدرت را جهت تعریف مغایرت های فنی ، به وجود آورد، که این مغایرت فنی اجباری نامیده می شود. حتی در مراحل نامشخص ابتدایی پروژه ، این منطق به صورت ساده و پرقدرت برای محققانR&D جهت تحلیل مدل مساله و مفاهیم ابتکاری آن ، به اثبات رسیده است. این منطق جهت مقایسه با DFSS مرسوم طراحی شده و می تواند به عنوان یک زیر مدل از پروژه های ادراکی «طراحی برای شش سیگما» یا موضوعی از فعالیتهای مستقل به کار برده شود. ما قصد داریم یک سری از مقالات منطق TRIZ را به چاپ برسانیم، در ابتدا روش منطق ساده از فرموله سازی منطق فنی در این مقاله نشان داده شده است.

برای دریافت متن ترجمه مقاله فوق می توانید آن را در فرم درخواست مطرح فرمایید.

نوآوری سیستماتیک با استفاده از TRIZ

کد مقاله:TATRSI53

pdf نوآوری سیستماتیک با استفاده از TRIZ

Systematic Innovation Using TRIZ   

چکیده:

مقدمه TRIZ:یک وسیله برای ایجاد و نوآوری

ابتدا شوروی تئوری حل مسأله ابتکاری و TRIZ را به وجود آورد و آن ها یک سری از وسایل، روش ها و استراتژی هایی که بالغ بر 1500 نفر - سال تحقیقات و مطالعه بیش از دو میلیون اختراعات موفق دنیا بر روی آن است را، دارند. با گرفتن عصاره این کار، روش هایی به وجود آمد که دسترسی به آگاهی و تجربیات فکرهای خلاق را قابل دستیابی نمود. هدف آن تکمیل و اضافه نمودن ساختاری مناسب به خلق و ایجاد طبیعی و ذاتی ما انسان ها بوده، نسبت به اینکه، آن را چگونه جایگزین کنیم.

 کلمات کلیدی تحقیقات بر روی TRIZ این ها هستند:

1- تمام ابتکارات از شمار کوچکی از اصول و استراتژی های ابتکاری استنتاج می شود.

2- روند سیر تکاملی تکنولوژی با شانس بالایی قابل پیش بینی هستند.

3- راه حل های قوی عناصر مضر یا ناخواسته یک سیستم را به منابع مفید تبدیل می کند.

4- راه حل های قوی همچنین مغایرت ها را از بین می برد. 

برای دریافت متن ترجمه مقاله فوق می توانید آن را در فرم درخواست مطرح فرمایید.(این مقاله 3 صفحه pdf می باشد.)

موانع و چالشهای خلاقیت و نوآوری درسازمان ها

موانع و چالشهای خلاقیت و نوآوری درسازمان ها و ارائه راهکارهایی جهت بهبود آن

چکیده:

سازمانها برای مرتفع ساختن مسائل و مشکلات ناشی از تغییرات سریع محیطی و همچنین بهبود روند رشد و توسعه خود ناچار به ایجاد و تشویق زمینه های بروز خلاقیت و نوآوری در سازمان و در میان افراد خود باشند ضروری است که این سازمان ها برای ادامه حیات خود در محیط بی ثبات و متغیر کنونی سنت ها و عادتهای منسوخ گذشته را کنار بگذارد و در پی خلاقیت نوآوری و نوجویی مستمر جهت توسعه پایدار خود بوده چرا که معیار اساسی موفقیت سازمانها در این است که چقدر افراد با فکر و خلاقیت تربیت کند. پرورش و گسترس افراد خلاق و نوآور حاصل نمی شود مگر بر اثر وجود بستری مناسب که پرورش و رشد اندیشه را ممکن سازد و آنها را به مر ز آفرینندگی برساند.

کلمات کلیدی: خلاقیت و نوآوری، موانع خلاقیت و نوآری، بهبود خلاقیت و نوآوری 

نویسندگان: زهرا باقری و حیدر چوپانی،   دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی دانشگاه تهران (ارائه شده در سومین کنفرانس ملی خلاقیت شناسی، TRIZ و مهندسی و مدیریبت نوآوری ایران)

pdf دانلود متن کامل مقاله . . .  (این مقاله 20 صفحه PDF فارسی وحجم 1.61 مگابایت (MB) و مربوط به سال 89 می باشد.)

کنترل و پایش آماری شاخص های عملکرد زمان و هزینه پروژه ها: مطالعه

کنترل و پایش آماری شاخص های عملکرد زمان و هزینه پروژه ها: مطالعه موردی در پروژه های عمرانی

خلاصه مقاله:

سیستم مدیریت ارزش کسب شده متدولوژی ارزشمندی در تحلیل و کنترل عملکرد پروژه است. مدیریت ارزش کسب شده با یکپارچگی سازی سه بعد مدیریت زمان پروژه - مدیریت هزینه پروژه و مدیریت محدود پروژه امکان اندازه گیری دقیق میزان پیشرفت پروژه و اتخاذ تصمیمات به موقع برای انجام اقدامات اصلاحی را فراهم می آورد. سیستم مدیریت ارزش کسب شده مدیران پروژه را قادر می سازد بتوانند میزان مغایرت های زمانی و هزینه ای پروژه را از طریق محاسبه شاخص های عملکرد زمان و هزینه پروژه تشخیص دهنده و همچنین بتوانند هزینه نهایی و زمان اتمام پروژه را پیش بینی کنند. تاکنون روش های متعددی به منظور کنترل و پایش عملکرد زمانی و هزینه ای فعالیت های پروژه ارائه شده است. در این مقاله در راستای ارتقای عملکرد تکنیک مدیریت ارزش کسب شده از نمودارهای کنترل کیفیت آماری به منظور کنترل و پایش آماری عملکرد زمانی و هزینه ای فعالیت های پروژه استفاده می شود. نتایج به نمودارهای روند که در حال حاضر به عنوان رویکرد مرسومی مطرح می باشند - مقایسه شده است.

کلمات کلیدی: تکنیک ارزش کسب شده - نمودارهای کنترل کیفیت آماری - کنترل و پایش شاخص های ارزش کسب شده

نویسندگان: (علی اکبر اکبری): دانشکده مهندسی صنایع - دانشگاه آزاد اسلامی - واحد تهران جنوب - (امیر صالحی پور): دانشکده فنی و مهندسی - دانشگاه تربیت مدرس

pdf دانلود متن کامل مقاله (این مقاله 13 صفحه pdf با حجم 556.14 کیلوبایت (KB) و مربوط به سومین همایش ملی مهندسی صنایع و سیستم سال 1391 می باشد.)

بررسی علل تاخیر پروژه های عمرانی با رویکرد عدم تامین مالی

بررسی علل تاخیر پروژه های عمرانی با رویکرد عدم تامین مالی

چکیده:

یکی از مسایل و مشکلات متعارف در اجرای پروژه های عمرانی بروز تاخیر در اجرا و بهره برداری از آنهاست. بطور کلی یکی از شاخص های اصلی در ارزیابی موفقیت پروژه ها انجام آنها در زمان مقرر و یا اجرای بدون تاخیر آنها است. در اکثر موارد تاخیر برای پیمانکار به معنای افزایش هزینه بالا سری و تحت تاثیر تورم موجود قرار گرفتن می باشد. حتی با وجود تکنولوژی مدرن امروزی هنوز تاریخ اتمام پروژه ها به دلیل وجود تاخیرات عقب می افتد. در منطقه خاورمیانه به دلیل تغییرات ایجاد شده در ساختار اقتصاد کشورها پیدایش تجارت جهانی و بدون مرز و قیمت پرنوسان نفت، وجود این تاخیرات مشخص تر است. یکی از دلایل این امر شرایط سنتی حاکی بر قراردادها و پروژه ها می باشد. چرا که در قراردادهای سنتی معمولا قرارداد با شخصی بسته می شود که کمترین مقدار قیمت را در مناقصه پیشنهاد می دهد. پروژه ها معمولا دارای دو مرحله هستند مرحله ی پیش از ساخت و مرحله ی حین ساخت ، تاخیر و افزایش هزینه معمولا در مرحله ی حین ساخت رخ می دهد. برای مقابله با این تاخیرات موجود، مدیر پروژه باید بداند که چه عواملی باعث بروز این تاخیرات شده اند و در جهت رفع این موضوعات اقدام کند. در این مقاله سعی شده است با توجه به فاکتورهای ایجاد کننده تاخیر به صورت کلی و با در نظر گرفتن شرایط حاکم بر قراردادها و پروژه ها در ایران مهمترین علل ایجاد کننده تاخیر در ایران شناسایی شود و راهکاررهایی برای مقابله با این عوامل ارایه شود.

کلمات کلیدی: پروژه های عمرانی ، پیمانکار ، تاخیرات ، تامین مالی

نویسندگان: اقبال شاکری، امیر حسین کارآموزیان و امید امیری (مهندسی عمران و محیط زیست- دانشگاه صنعتی امیرکبیر)

pdf دانلود متن کامل مقاله (این مقاله 8 صفحه pdf با حجم 507 کیلوبایت (KB) و مربوط به دومین کنفرانس ملی مهندسی و مدیریت ساخت اردیبهشت سال 1391 می باشد.)